|
Godt på vej – Kollektiv trafik på Fyn i 100 år
FynBus 100-års jubilæum, 1911-2011, af Jens Åge S. Petersen og Andreas Skov
Et stykke historie fra Fyn og øer, set gennem kollektiv trafiks optik – om vognmanden, buschaufføren, politikeren, kunden, samfundet, trafikselskabet og alle de andre. Historien er meget andet og mere end blot historien om overgangen fra skinner til gummihjul. Det er et stykke udviklings- og samtidshistorie, og hvorfor den kollektive trafik i dag ser ud, som den gør.
Rødderne til vore dages kollektive trafiksystem kan spores tilbage til 1624, hvor Christian den 4. oprettede det danske postvæsen. Postvognene kørte ad faste ruter og på faste tidspunkter og medbragte også passagerer. Deres storhedstid lå i 1800-tallet, og passagerantallet kulminerede i 1860’erne med over 125.000 rejsende årligt, men herefter gik det ned ad bakke, da andre transportmuligheder begyndte at dukke op i takt med, at det danske samfund kom under stærk forvandling, og de moderne tider krævede øget mobilitet. Og i stedet for postvognene var det nu togene, der fragtede folk frem og tilbage mellem landsdelene. Hvor der ikke kørte tog, blev der plads til private dagvognsruter, og deres storhedstid lå i perioden fra 1870’erne og frem til omkring 1. verdenskrig. Dagvognens afløser blev omnibussen. Den første hestetrukne omnibus kørte i København i 1840’erne, og den første hestetrukne sporvogn dukkede op i 1863. Den første fynske motoriserede rutebil blev sat i drift i 1904 på Nyborg-Kerteminde ruten, men det blev til en del år med store tekniske vanskeligheder, svingende drift, der til sidst gjorde, at folk igen foretrak at bruge hestevognen fremfor disse ”helvedesmaskiner”.
To chauffører fortæller
“Faget som buschauffør har traditionelt altid været et mandefag, men siden 1970’erne er der kommet flere og flere kvindelige buschauffører. ”Det var bestemt ikke alle passagerer, der kunne acceptere en kvindelig chauffør: På min første tur til Bolbro var der en dame, som, da hun så, at ikke var en mand, der kørte bussen, råbte højt, at hun ville af med det samme. Det kom hun så. De mandlige passagerer var i reglen søde, det var mest kvinder, der lavede vrøvl, men det fortog sig dog hurtigt.” (Hedvig Golderman, chauffør ved Odense Bytrafik, fra 1973-1996).
”På et tidspunkt blev jeg særligt beskæftiget med kørsel til Lindø, som jo på det tidspunkt var en meget stor arbejdsplads. Vi var mange biler om at køre arbejdere derud. Det var jo sådan, at vi fra Odense startede med én bus fra rutebilstationen, én fra banegården og én ude på hjørnet af Døckerslundsvej ved Fredens Kirke. Skibhuskvarteret var jo dengang et kvarter med mange værftsarbejdere. Men der startede også busser med arbejdere til Lindø så langt væk som i Assens. Bussen fra Assens havde også andre passagerer med til Odense. Vi startede også helt ude på Nordfyn ved Krogsbølle Kirke, og den bus var kun for arbejdere til Lindøværftet. På netop den rute var der to chauffører, som skiftedes til at tage turen hver anden uge. Af en eller anden grund skulle jeg afløse dem, og det var der naturligvis ingen problemer i. Men en af makkerne sagde til mig: ”Husk, når du nu kører ud til Krogsbølle om morgenen, hvis der ikke er lys i det lille gule hus, så skal du lige holde og banke på vinduet, for så vil han være oppe, når du kommer tilbage.” Så meget kendte man hinanden!” (Arne Jørgensen, chauffør ved DSB, Combus og Arriva, 1965-2001) |